Aggressivt beteende är sällsynt men farligt
För många år sedan fick jag ett telefonsamtal från en skärrad krocketspelare. Han hade precis varit med om en farlig incident på banan och behövde någon att prata med. I en match hade nämligen en spelare reagerat så kraftfullt mot honom att han kände sig hotad till livet.
Vad den andre störde sig på har jag glömt, eller också blev det aldrig klarlagt. Denne hade i alla fall blivit så irriterad att han höjt sin klubba i luften och påbörjat en sving i syfte att träffa huvudet på den person som ringde mig. Dessbättre var det något som höll honom tillbaka.
Jag vet inte vilka erfarenheter spelare i övriga klubbar i Sverige har, men situationer som den beskriva torde vara väldigt ovanliga. Det händer att folk höjer rösten mot varandra och kanske att de i det sammanhanget väljer mindre lämpliga ord. Krocket är förvisso en sport för gentlemen, men de bortslagningar som hör till spelet kan vara nog så frustrerande för den som drabbas.
Personligen hör jag inte till dem som blandar in särskilt mycket känslor under spel. Jag ser mest krocket som en intellektuell akt, vilken har med problemlösning att göra. Dessutom har utfallet på banan minst lika mycket med naturlagar att göra som med individuella prestationer.
Enda gången jag kan påminna mig att jag blivit riktigt störd på en medspelare, var i slutfasen av ett parti svensk krocket. Jag var fribytare och hade bara ett klot kvar att krocka innan jag skulle slå mig mot pinnen och vinna matchen. Precis när jag påbörjade slaget plockade personen som spelade med klotet undan det och sa att han var tvungen att gå hem. Då fick han veta vad jag tyckte om det sportsliga i att bete sig på det viset.
Att klubban gärna betraktas som ett vapen
Det faller sig naturligt att reflektera över aggressivt beteende efter att ha sett Dangerous Croquet, en mycket dramatisk och underhållande sketch (se filmklipp). Uppträdandet ingår i föreställningen Cabaret Macabre, vilken skapats av den amerikanska gruppen Happenstance Theater.
Med sin klädsel ger skådespelarna krocketen en historisk förankring. Med timing och finess i agerandet karikerar de skickligt spelets hjärtliga men hejdlöst brutala anda. Med en koreografi som för tankarna till slapstick och stumfilmskomik lockar de fram många skratt.
Samtidigt bygger föreställningen på något som många krocketspelare säkert känner igen. När man vistas i offentliga miljöer med klubban i hand, har folk i allmänhet en tendens att förknippa den med ett vapen, med våldsutövning. Inte så att de ser skräckslagna ut, men även när de ler och uttrycker sig skämtsamt kan ändå en viss rädsla förmärkas.
Teatergruppen har sitt säte i Rockville, Maryland. Den experimentella och mångsidiga ensemblen är inriktad på att skapa visuell och poetisk teater. Pantomimens tystnad mixas med maxade sångnummer och traditionella teatrala uttryck, gärna med humoristiska övertoner.
Happenstance Theater bildades 2006 av Mark Jaster och Sabrina Mandell. De är fortfarande aktiva där, men eftersom de är mångsysslare sträcker sig deras verksamhet långt utanför gruppens ramar. På senare år har de fått ett flertal priser för sina djupt originella uppsättningar.

© Peter Grönborg
Texten skyddas av lagen om upphovsrätt.
Uppdaterad
2025-02-25